strona główna   |   mapa strony   |   bilety   |   kontakt

Newsletter

Chcesz otrzymywać newsy? Zapisz się!



Biuletyn Informacji Publicznej

ePUAP

ďťż

Cieślik Kazimierz urodził się w 1953 roku w Katowicach. Dyplom katowickiego Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie uzyskał w 1977 roku. Malarstwa uczył się u prof. Rafała Pomorskiego i prof. Andrzeja S. Kowalskiego. Od dyplomu związany z katowicką uczelnią; obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa. W roku 1999 uzyskał tytuł profesora sztuki, a w 2002 profesora zwyczajnego. W 1988 roku był stypendystą Ogólnopolskiego Komitetu Kultury Niezależnej (Paryż). W latach 80-tych uczestniczył w Ruchu Kultury Niezależnej. Maluje obrazy i zajmuje się publicystyką kulturalną.
Laureat wielu nagród z których najważniejsze to: ?Bielska Jesień", Bielsko-Biała 1990 (Brązowy Medal); Międzynarodowe Triennale ?Transcendencja", Katowice 1991 (Grand Prix); Nagroda Ministra Kultury i Sztuki 1992; XVI Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego Szczecin 1996 (nagroda).
Zorganizował 29 wystaw indywidualnych, z których najważniejsze to: BWA, Katowice 1991; Rada Europy ? Strasbourg (Francja) 1998; Muzeum Śląskie, Katowice 2004 (wystawa jubileuszowa).
Brał udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Belgii, Francji, Szwecji, Niemczech i Hiszpanii.
Prace w zbiorach: Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach, Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.
W latach 1992?1997 prowadził również pracownię malarstwa w Instytucie Sztuki cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego.
Od roku 2003 uczy też malarstwa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu, gdzie obecnie prowadzi Licencjacką Pracownię Artystyczną.
W roku 2014 odznaczony medalem Gloria Artis.


Będąc malarzem, ale też nauczycielem malarstwa codziennie staję przed wyzwaniami opisania, wytłumaczenia, zrecenzowania dzieła, fenomenu czyjejś twórczości, ogarnięcia istoty obowiązującego trendu etc. Zwykle muszę też analizując artefakty tworzone przez innych oceniać je, szukać precedensów powstałych kiedyś i tych współczesnych. Znacznie trudniej zwerbalizować istotę twórczości własnej zwłaszcza, że malując staram się stawiać pytania, a nie formułować odpowiedzi. Dlatego też chcąc wytłumaczyć się z ornamentalnej proweniencji moich obrazów, będzie mi łatwiej skorzystać z fragmentu tekstu Irmy Koziny Hommage a l'Art. Nouveau. Malarstwo Kazimierza Cieślika. Przywołuje ona wydaną w 1995 roku książkę niemieckiego socjologa Niklasa Luhmanna Die Kunst der Gesselshaft i podsuwa naukowe alibi dla mojej intuicji: Luhmann dostrzega w ornamencie podstawowy element ewolucji form. Dla tego badacza znaczenie ornamentu nie polega na tym, że jest on wyrazem perfekcji Logosu tworzącego świat lub też że jest sztucznie kreowanym zdobieniem przeciwstawnym naturalnemu pięknu. Jego znaczenie bierze się z faktu, że jest on pojmowany jako ?preadaptive advance", potencjalna siła motoryczna systemu rządzącego światem sztuki. W ornamentach poszczególne formy wywodzą się ewolucyjnie z innych form prymarnych. Powstają za sprawą powrotów, nawiązań, wycofywania się, kontynuacji, redukcji lub rozwijania wcześniejszych wątków, nie nosząc przy tym żadnych śladów gwałtownych pęknięć i przerw. Poszczególne zmiany kierunków nie burzą harmonii i spójności całości, jako że każdy odcinek ornamentu jest zarazem końcem motywu poprzedniego i początkiem następnego. Ornament wytwarza swoją własną wyimaginowaną przestrzeń poprzez nieprzerwaną przemianę punktów granicznych formy, kształtując zakończenia odcinków jako przejścia do nowych motywów. Jest to swoista morfogeneza gwarantująca wysokie skomplikowanie form i zaistnienie nieograniczonej ilości wariantów. Tym samym w ornamencie ujawnia się zasada systemowa o charakterze ogólnym, stanowiąca paralelę dla współczesnego rozumienia wszystkich zjawisk i procesów zachodzących we wszechświecie, w myśl której zaistnienie momentu granicznego jakiejś formy niesie za sobą od razu problem wieloaspektowości. Moment taki często może być wychwycony i następnie kontrolowany poprzez sięgnięcie wstecz do tego, co już niegdyś miało miejsce.

Tak umocowany zapraszam do oglądania moich obrazów.

Kazimierz Cieślik

Fot. Łukasz pudełko ? wystawa / arch. teatru ? wernisaż

foto_cieslik01

foto_cieslik02

foto_cieslik03

foto_cieslik04

foto_cieslik05

foto_cieslik06

foto_cieslik07

foto_cieslik08

foto_cieslik09

Kazimierz Cieślik obrazy Kazimierz Cieślik obrazy Kazimierz Cieślik obrazy Kazimierz Cieślik obrazy Kazimierz Cieślik obrazy Kazimierz Cieślik obrazy

 
logo_silesia_region
Firma 3+ belfegor_tekst logo
W celu uczynienia strony internetowej bardziej użyteczną i funkcjonalną, używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne
ze zgodą użytkownika na ich stosowanie. Dowiedz się więcej lub zmień ustawienia plików cookies.