strona główna   |   mapa strony   |   bilety   |   kontakt

Newsletter

Chcesz otrzymywać newsy? Zapisz się!



Biuletyn Informacji Publicznej

ePUAP


Koincydencje

Wystawa "Koincydencje" jest prezentacją czterech dyscyplin artystycznych, które w swym całościowym ujęciu obrazu świata i szerokim spektrum definiowania go poprzez sztukę składają się na intencjonalnie pełny przekaz autorski. Malarstwo, grafika, rzeźba, ceramika wypełniając przestrzeń galerii tworzą interakcyjny obszar intelektualnego i zmysłowego odczuwania.

Termin "Koincydencja"- wg Arthura Schopenhauera "jednoczesne występowanie zdarzeń, które nie są związane ze sobą przyczynowo" jest najbardziej zwięzłąi obrazową definicją, która mówi, że każdy z nas jest głównym aktorem we własnym dramacie; jednocześnie poprzez zbieg okoliczności spotyka się nieuchronnie z losem innych.

To co stało się powodem podjęcia działań i realizacji wspólnego projektu to, przede wszystkim, postawa humanistyczna, poszukująca w obszarze sztuki wartości istotnych dla współczesnego człowieka, rudymentarnych, etycznych, estetycznych, a także wspólne miejsce pracy, jakim jest Instytut Sztuki UŚ w Cieszynie.

Autorki projektu:
prof. Elżbieta Kuraj- malarstwo
prof. UŚ dr hab. Joanna Piech- Kalarus- grafika
dr hab. Krystyna Pasterczyk- rzeźba
dr hab. Małgorzata Skałuba- Krentowicz- ceramika

 

ELŻBIETA KURAJ

Urodzona w 1956 roku w Sosnowcu. Jest absolwentką katowickiego Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w Pracowni Projektowania Książki prof. Stanisława Kluski. W 1982 roku; aneks z malarstwa zrealizowała w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Jerzego Dudy Gracza. Po studiach pracowała twórczo jako malarz i grafik projektant. W roku 1995uczestniczyła w organizowaniu Galerii Obok w Teatrze Małym w Tychach, którą prowadziła do 1999 roku. W ramach galerii zorganizowała ponad 60 wystaw zbiorowych i indywidualnych malarstwa, rzeźby, rysunku, tkaniny i grafiki artystów z Polski i z zagranicy. Uczestniczyła w organizowaniu i kontynuowaniu przedsięwzięć artystycznych, takich jak: Interdyscyplinarny Plener Tyski, Ogólnopolski Konkurs Muzyka w Malarstwie, cykliczne wystawy sztuki włoskiej w ramach "Festa Italiana".
Od 1995 roku pracuje w ZSP w Bielsku- Białej oraz w Instytucie Sztuki Wydziału Artystycznego w Cieszynie Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, obecnie na stanowisku profesora w Katedrze Malarstwa.
W latach 1986-2012 zorganizowała 51 wystaw indywidualnych malarstwa, m.in.:
1989- Galeria "Pod pręgierzem", Muzeum Śląskie, Katowice
1990- Galeria "Im Hof", Essen, Niemcy
1991- Galeria BWA, Bielsko- Biała
1992- Muzeum Narodowe, Gdańsk Oliwa, galeria ZPAP Art- Nova, Katowice
1994- Galeria "Extravagance", Sosnowiec
1996- Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
1998- Galeria TPSP "Pałacyk", Warszawa, Galeria "Po schodach, Muzeum, Siemianowice
1999- Galeria "Obok", Tychy
2001- Galeria Teatru Witkacego, Zakopane
2005- Galeria "Refektarz", Kartuzy
2009- Galeria BWA Kalisz, Galeria BWA Sieradz, Galeria Bielska BWA
2010- Galeria "Domov", Frydlant n. Ostrovici, Czechy

Brała udział w ponad 200 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Otrzymała 20 nagród i wyróżnień w konkursach malarskich, m.in.: Bielska Jesień w Bielsku- Białej /1984, 1987/, Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie /1998/, Biennale Małych Form Malarskich w Toruniu /1997/, Praca Roku w Katowicach /1996,1997,1999,2001,2004,2005/, Muzyka w Malarstwie w Tychach /1988,1990,2000,2002,2004/, Wystawa Sztuki Artystów Środowiska Śląskiego w Bielsku- Białej /2004/, Jestem. Wystawa Śląskiego Środowiska Twórczego w Katowicach /2006/. Była dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Sztuki /1983, 1988/

... Zdarza się, że w trakcie- pojawia się nieoczekiwana wartość, która sprawia, że obraz niedokończony jest dokonany- zamyka się. Można to uszanować lub nie; zaakceptować bądź zniszczyć. Element zaskoczenia wzbogaca tę sytuację dialogu, wpływa na jej przebieg, stawia przed twórcą większe wymagania...

 

MAŁGORZATA KRENTOWICZ

Urodzona w 1957 roku w Cieszynie. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w 1986 roku w Pracowni Ceramiki Unikatowej prof. Ireny Lipskiej- Zworskiej, w Pracowni Ceramiki Przemysłowej prof. Rufina Kominka oraz w Pracowni Grafiki Warsztatowej prof. Andrzeja Basaja. Od 1990 jest pracownikiem dydaktycznego Uniwersytetu Śląskiego. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Rzęźby Instytutu Sztuki w Cieszynie prowadząc Pracownię Ceramiki. W 2011 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego.
Swoje prace prezentowała w Polsce oraz za granicą, m.in.:
1997- Sileska Gallery, Strasbourg, Francja
2000- Galeria Uniwersytecka, Cieszyn
2002- Nie tylko rzecz, Galeria D. Rostworowskiego, Kraków
2005- Ceramika unikatowa, Śląski Zamek Sztuki, Cieszyn

W pracy artystycznej zajmuje się rzeźbą ceramiczną realizując cykle: Nie tylko Rzecz, Rzeźba Ziemi, Stany samotności, Patrz.
Jej prace, jako dar Uniwersytetu Śląskiego, otrzymali Papież Jan Paweł II oraz prof. Zbigniew Brzeziński... Od 2007 roku kieruje wydziałowym projektem naukowo-badawczym pn. Akademia Dźwięków Ziemi, tworząc ceramiczne obiekty dźwiękowe. Efekty projektu z sukcesem zaprezentowane zostały na "Linux Audio Conference" w Stanford w USA, w kwietniu 2012 roku. Dwukrotnie otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; w 1998 roku- Nagrodę Indywidualną II stopnia za działalność naukowo- badawczą.

...Jest taki moment w tworzeniu ceramiki, kiedy niecierpliwość nadziei miesza się z pełną obaw nieewnością. To właśnie ten moment, kiedy po wielogodzinnym wypalaniu w ogniu glinianych form, uchylam drzwi pieca, by sprawdzić, czy wszystko dokonało się po mojej myśli. Jednak w owej nadziei zamknięta jest przewrotna myśl, że nieprzewidziane, może zdarzy się. A wtedy stanie się to o czym teraz już wiem- przypadek obnaży prawdę, nie tylko błąd. Pojawić się może element uniwersalności, pogłos treści metafizycznych i silne doznanie zmysłowe. Wtedy ogień, jego gwałtowność, zaskakująca moc i nieprzywidywalność stają się tak bardzo inspirujące. Pamiętać należy jednak o tym, że na polu obserwacji przypadek sprzyja jedynie umysłom przygotowanym.

 

KRYSTYNA PASTERCZYK

Urodzona w 1960 roku w Jaśle. W latach 1981-86 studiowała na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W roku 1986 realizuje dyplom z rzeźby w kamieniu pt. Nagrobek dla Antona Frisy. Po ukończeniu studiów zostaje zatrudniona w Katedrze Malarstwa i Rzeźby w macierzystej uczelni. W latach 1989-1991 pracuje jako pedagog i wychowawca w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Miejscu Piastowym koło Krosna. W latach 90. współpracuje z Krzysztofem Morcinkiem i Andrzejem Szewczykiem w niezależnej autorskiej Galerii Miejskiej w Cieszynie. W latach 1991-2001 należy do nieformalnej grupy w składzie: Marek Chlanda, Marek Kuś, Piotr Lutyński, Krzysztof Morcinek, Krystyna Pasterczyk, Andrzej Szewczyk /praktycy/, Andrzej Przywara, Jan Trzupek /teoretycy/.
Aktualnie pracuje na stanowisku doktora habilitowanego w Katedrze Rzeźby Instytutu Sztuki, gdzie prowadzi Pracownię Rzeźby. Od 2009 roku prowadzi również Pracownię Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
ważniejsze wystawy indywidualne:
1994- Moje arki, Galeria Krzysztofory, Kraków
1999- Rzeczy i lęki, Galeria Kaplica, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2001- Przyssane do podniebienia, Galeria Sektor GCK, Katowice
2006- Mea culpa, Galeria Engram, GCK, Katowice
2007- Poiesis, Galeria Fra Angelico, Muzeum Archidiecezjalne, Katowice
ważniejsze wystawy zbiorowe:
1991- Chlana, Kuś, Lutyński, Morcinek, Pasterczyk, Szewczyk, Galeria Kronika, Bytom
1996- Status Quo, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1996- Kobieta o kobiecie, Galeria BWA, Bielsko-Biała
1998- Rezonancje, Galeria Municipale de Bratislava, Słowacja
2003- Sztuka III RP, Re-prezentacja faktów artystycznych. Triennale Młodych, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2003- Oddychanie, Galeria Kornschutte, Lucerna, Szwajcaria
2007- Border crossing/ przegraczanie granic/, Centrum Sztuki w Wrexham, Galeria 103 Uniwersytetu Walijskiego NEWI, Wielka Brytania
2012- Nad Kaczycami frunie 27 bocianów, wystawa dedykowana Andrzejowi Szewczykowi, Centrum Kultury Zamek, Galeria Muzalewska, Poznań
od 2010 roku realizuje autorski projekt Biblioteka Honoris dla Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Przebywanie poetyckie
- to staranie, by nie utracić owego pierwotnego ducha,
który nie pozwala człowiekowi zatrzymać się w granicach użyteczności
i każe dociekać sensu rzeczy/znaków kierujących "wyżej" i "dalej"...
- to staranie, by wytrwać przy tym w niepewności, tajemnicy,
wątpieniu, by nie zapędzić się za daleko w odpowiadaniu...

- to milczenie...

 

JOANNA PIECH

Urodzona w 1951 roku w Katowicach. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach. Dyplom w 1978 roku. Pracuje w Instytucie Sztuki Wydziału Artystycznego w Cieszynie UŚ w Katowicach na stanowisku profesora Uniwersytetu Śląskiego w Katedrze Grafiki. Autorka i realizatorka monumentalnych polichromii w Krypcie Katedry Chrystusa Króla w Katowicach, malowideł sakralnych w kościołach p.w. Błogosławionej Karoliny Kózkówny w Tychach i Matki Kościoła Niepokalanej Jutrzenki Wolności w Katowicach. Uprawia grafikę, malarstwo, ilustrację. Zorganizowała 50 wystaw indywidualnych, m.in.:
1978- Salon TV "Siódemki", Warszawa
1981- Galeria BWA, Bielsko Biała
1983- Galeria "Black Gallery", Kraków
1984- Galeria "Bazart", Poznań
1985- Muzeum Archidiecezjalne, Katowice
1994- Galeria "Obok", Tychy, Galeria ZPAP Art- Nova, Katowice
1998- Galeria "Brama", Katowice
2001- Galeria "Sowiart", Galeria "Majsternia", Kijów; Galeria "Piast Art", Czernichów, Ukraina
2002- Galeria Girardet Hau, Essen, Niemcy
2003- Galeria BWA, Katowice
2007- Instytut Polski, Sofia, Bułgaria
2008- Galeria MM, Chorzów
2009- Muzeum Sztuki Współczesnej, Mińsk, Białoruś
2010- Instytut Polski, Wiedeń, Austria
2011- Teatr Ateneum, Katowice
Brała udział w ponad 200 wystawach zbiorowych. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, w tym GRAND PRIX na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie w 2009 roku.

... Technika linorytu nauczyła mnie i uczy nadal odpowiedzialności za gest, a stawiające opór tworzywo każe dokonywać nieustannie doborów odpowiednich środków wyrazu do uzyskania właściwego i ostatecznego obrazu, zamierzonej kompozycji. W rzeczywistości efekt pracy zawsze pozostaje niespodzianką, do której przyzwyczajam się powoli i jeżeli całość spełni moje oczekiwania to może zaistnieć w kilku, kilkunastu egzemplarzach.


Koincydencje Koincydencje Koincydencje Koincydencje Koincydencje Koincydencje Koincydencje Koincydencje koincydencje Koincydencje Koincydencje

 
logo_silesia_region
Firma 3+ belfegor_tekst logo
W celu uczynienia strony internetowej bardziej użyteczną i funkcjonalną, używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne
ze zgodą użytkownika na ich stosowanie. Dowiedz się więcej lub zmień ustawienia plików cookies.