strona główna   |   mapa strony   |   bilety   |   kontakt

Newsletter

Chcesz otrzymywać newsy? Zapisz się!



Biuletyn Informacji Publicznej

ePUAP



  TEATR MAŁY  


8.04
/środa/

godz.
18.30

 

SPEKTAKL ODWOŁANY Z PRZYCZYN NIEZALEŻNYCH OD TEATRU MAŁEGO.

Zam Believingood: „Dwójka bez sternika” – komedia małżeńska
Studia Filmowego „N” z Łodzi

reżyseria: Jacek Raginis
występują: Małgorzata Lewińska, Bogusław Kaczmarczak (znany z roli pacjenta w  serialu „Daleko od noszy oraz kabaretu Macieja Stuhra) oraz Ewa Konstanciak i Jarosław Witaszczyk, kreujący postacie alegoryczne (Kryzys i Nadzieja)

Cena biletu: 40 zł, karta stałego widza nieważna
(współorganizacja Studio Filmowe „N”)

Przeczytaj więcej o spektaklu

Przeczytaj więcej o obsadzie

Przeczytaj więcej o obsadzie # 2

foto arch. teatru

foto_web_dwojka_bez_sternika02

foto_web_dwojka_bez_sternika01


10.04
/piątek/


11.04 /sobota/

godz. 17.30, 20.30

godz. 17.00, 20.00

Kabaret Młodych Panów – 10-te urodziny

Cena biletu: 50 zł, karta stałego widza nieważna  (współorganizacja New Art.)


12.04
/niedziela/

godz. 17.00

KONCERT OPERETKOWY – najpiękniejsze arie i duety znanych oper i operetek, brawurowe tanga i czardasze!

Wystąpią: Natalia Halicka – sopran, Jędrzej Tomczyk – tenor, Emilia Zawisza – skrzypce
Klaudyna Wąsiewicz – fortepian

foto_natalia_halicka01Natalia Halicka (studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu
prof. Ewy Czermak) to stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego  (2013), laureatka Nagrody Marszałka Województwa Dolnośląskiego (2013) oraz  wielu konkursów wokalnych.

 

 

 

 

 

Jędrzej Tomczyk (absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu w kalsie trąbki;  obecnie umiejętności wokalne kształci  pod kierunkiem maestry Jolanty Żmurko-Kurzak) debiutował u boku jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich – maestro Kazimierza Korda, wykonując dzieło W. A. Mozarta „Requiem” podczas uroczystego koncertu w Filharmonii Dolnośląskiej. Na co dzień pracuje jako trębacz Filharmonii Dolnośląskiej oraz współpracuje z Operą Wrocławską. Mimo młodego wieku występował już  z  czołowymi orkiestrami w kraju (Sinfonia Varsovia, Filharmonia Wrocławska, Filharmonia Poznańska, Sinfonia Iuventus, Teatr Wielki w Poznaniu), współpracował z takimi osobowościami, jak: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Krzysztof Penderecki, Krzesimir Dębski, Kaja Danczowska, Janusz Olejniczak, Krzysztof Jakowicz, Krzysztof Jabłoński, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tomasz Bugaj, Marek Pijarowski. Jest laureatem wielu konkursów  ogólnopolskich  i między-narodowych.

Cena biletu 35 zł, karta stałego widza nieważna  (współorganizator: Przewóz Osób i Agencja Usług Muzycznych)

foto_plakat_koncert_operetkowy01


13.04
/pon./

godz. 9.00, 13.00

ODWOŁANE

 „Ten obcy” – Scena Polska Teatr Czeski Cieszyn

(współorg. Krakowska Agencja Artystyczna)


15.04
/środa/

godz. 8.00– 15.00

Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej – dzień teatralny

(szczegóły u organizatora MDK 1)


17–22.04
/piątek–środa/


XLII TYSKIE SPOTKANIA TEATRALNE


17.04 /piątek/ godz. 19.30

Inauguracja XLII TST

„JESTEM” Jadwigi Andrzejewskiej – Tychy Teatr – Nowe Wzorce Sztuki

muzyka Tom Czartoryski,
ruch sceniczny: Paweł Konior
wystąpią: J. Andrzejewska, Paweł Konior, Eliza Kufel, Dominika Czartoryska,
Dorota Grudzień i młodzież ze Studia Młodych Tychy

Cena biletu: 40 zł, na kartę stałego widza 32 zł, na leg. szkolne/studenckie 20 zł


18–22.04 /sobota–środa/

Spektakle konkursowe XLII Tyskich Spotkań Teatralnych 

Jury: Jan Bończa-Szabłowski, Jarosław Fedoryszyn,
Andrzej Maria Marczewski, Rafał Zięba

Wstęp na spektakle bezpłatny; na spektakle kameralne (widownia ustawiana na scenie dla 80 – 100 osób) – za okazaniem wejściówki odebranej z kasy teatru. Przedstawienia adresowane do widzów od lat. 16.  Szczegółowy program na odrębnych afiszach i stronie www.teatrmaly.tychy.pl


18.04 /sobota/

Spektakle konkursowe

godz. 16.00–17.05 „Tango”, Teatr BELFEgoR – Tychy

Teatr BELFEgoR
Tychy

„Tango”
Sławomir Mrożek
adaptacja, reżyseria: Jerzy Mazur
scenografia: Sławomir Żukowski
opieka artystyczna: Andrzej Maria Marczewski
obsada: Eleonora – Agata Cichy, Babcia – Monika Szydłowiecka, Ala – Alina Bachara, Artur – Marcin Stachoń, Edek- Piotr Kumor, Stomil – Jerzy Mazur (gościnnie)

Tym razem akcja „Tanga”, której adaptacji dokonał reżyser Jerzy Mazur, rozgrywa się nie w mieszkaniu jak dotychczas, ale w komunie ludzi bezdomnych żyjących pod mostem. Bohaterowie dramatu swoje konflikty rozgrywają między koszami na śmieci, przęsłami mostu i pustymi transporterami po butelkach, wśród sterty łachów.

Fot. Andrzej Maria Marczewski

foto_tango01


godz. 18.30–19.00 „Drugi pokój” – Teatr DŹÓRA – Białogard

Teatr DŹÓRA Centrum Kultury i Spotkań Europejskich
Białogard 

„Drugi pokój”
Zbigniew Herbert
reżyseria:  Wojciech Węglowski
scenografia, projekcja: Marcina Medzińskiego
muzyka na żywo: zespół Cfiszyn
obsada: Katarzyna Kwiatkowska, Marta Kowalczyk, Klaudia Januszewska, Monika Małuszkiewicz, Agnieszka Ługowska, Andżelika Sobkowiak, Sylwester Głuszcz, Kostek Fiedorowicz,  Mateusz Brański, Bartosz Kowacz, Michał Łukasiński.

To okrutna dziennikarska relacja jakby nagrywana ukrytą kamerą, gdzie wykładnią myśli, obsesji snów i koszmarów sennych bohaterów jest ich sumienie. Przedstawieniu towarzyszyć będą projekcje Marcina Medzińskiego, który stara się przedstawić
w swoich obrazach dramat człowieka w starciu ze skomplikowaną, nieprzyjemną rzeczywistością. 

Całość w sposób bardzo plastyczny i osobisty ilustruje malowana na żywo muzyka zespołu Cfiszyn z Białogardu, który jest „cichym” narratorem spektaklu.

Fot. Izabela Rogowska

foto_web_drugi_pok01

foto_web_drugi_pok02


18.04 /sobota/ godz. 21.00

Bruno Schulz: „Sanatorium pod Klepsydrą” – Tychy Teatr

reżyseria: Andrzej Maria Marczewski
Jadwiga Andrzejewska: gongi, misy tybetańskie
obsada: Jerzy Mazur (Bruno Schulz), Piotr Adamczyk (Ojciec), Agata Cichy (Matka), Monika Szydłowiecka (Adela), Alina Bachara (Paulina), Klaudia Walencik (Bianka), Marcin Stachoń (Józef), Piotr Kumor (Gombrowicz)

Bogactwo plastycznej wyobraźni Schulza znalazło swój artystyczny ekwiwalent zarówno w jego intrygujących rysunkach, jak i w poetyckiej prozie nacechowanej osobliwą urodą opisywanego świata – „rzeczywistości zdegradowanej”.

Uwaga: spektakl z widownią na scenie dla 100 osób.
Cena biletu: 35 zł normalny, 24 zł na kartę stałego widza, 15 zł ulgowy
(leg. szkolne, studenckie, emeryci)


19.04 /niedziela/ godz. 12.00

XXIX Krakowski Salon Poezji w Tychach: „Dowody Istnienia” piosenki Agnieszki Grochowicz i Andrzeja Zaryckiego oraz wiersze
Agnieszki Grochowicz

wystąpią: Agnieszka Grochowicz, Paweł Pierzchała (fortepian), Michał Chytrzyński (skrzypce)

 Wokalistka, autorka tekstów, absolwentka PWST w Krakowie, współpracuje z Piwnicą pod Baranami, kabaretem Loch Camelot oraz z czołówką polskich kompozytorów piosenki: Zygmuntem Koniecznym, Andrzejem Zaryckim, Ewą Kornecką, Januszem Grzywaczem, Mirkiem Czyżykiewiczem, Jerzym Satanowskim i in. Laureatka licznych festiwali piosenki artystycznej.

Na recital składa się 16 nowych, kontrastujących ze sobą utworów  słowno-muzycznych eksplorujących temat kondycji człowieka wobec zjawisk takic, jak:  miłość, nieuchronność, los, przemijanie, wiara i nadzieja, które zostały napisane przez tandem Grochowicz/Zarycki.

Przeczytaj więcej (folder)

Wstęp bezpłatny za okazaniem wejściówki odebranej z kasy Teatru Małego

foto_web_grochowicz01


19.04 /niedziela/

Spektakle konkursowe XLII TST

godz. 17.00–19.00 „9 i 1/2” – Zespół Artystyczny 9 i 1/2 – Kraków

Zespół Artystyczny 9 i 1/2
Kraków

„9 i 1/2”
Aleksandra Wolska

oprac. sceniczne tekstu,  oprac. muz., reżyseria: Maciej Stawujak
choreografia: Krzysztof Tyszko
scenografia: Agata Nowak
obsada: Stefano Macelloni – Witold Łobejko, Vincenzo Sforza – Paweł Gwizdała, Anna Macelloni, żona Stefano – Aleksandra Perek, Lisa McCormack, producent, impresario – Katarzyna Mazur,  Agatte Lavander, tancerka, kochanka Stefano – Maria Skobyłko, Maria Sforza, pokojówka,
siostrzenica Vincenzo – Katarzyna Goławska, Giovanna Macelloni, matka Stefano – Adriana Mikuła, 
Rosa, widmo cygańskiej kurtyzany – Marta Kalandyk
tancerki: Agnieszka Woźniak, Agnieszka Franczok, Aleksandra Warchał, Paulina Lewandowicz, Ewelina Knapik

Idea spektaklu zrodziła się w środowisku  uniwersyteckiego Teatru Remedium z okazji obchodów 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. Scenariusz napisała młoda krakowska autorka – Aleksandra Wolska. Pokaz przedpremierowy odbył się w czerwcu 2014 w Centrum Kultury „Rotunda”, a premiera – w październiku w Teatrze Bagatela.

Reżyser o spektaklu: Przeszło 50 lat temu Federico Fellini stworzył swoje genialne
„8 i pół”.

Główny bohater tego filmu, Guido Anselmi, będąc uznanym reżyserem zmaga się
z kryzysem twórczym. 
Poszukuje inspiracji lecz wydaje mu się, że „wszystko już powiedział”. 15 lat później Maury Yeston wznowił ten temat, tworząc słynny musical „Nine”, a całkiem niedawno (bo w roku 2009) na podstawie tegoż musicalu film o tym samym tytule nakręcił Rob Marshall. Tu również bohaterem jest felliniowski archetyp złożonego niemocą twórczą reżysera, choć akcent przesuwa się dodatkowo na męski kryzys wieku średniego i skomplikowane relacje bohatera
z kobietami. 
Jednakże we wszystkich tych ujęciach bohater zmaga się z własną niemocą, próbując znaleźć drogę, inspirację do dalszego wyrażania siebie. Co jednak, jeśli „siebie” nie ma? Gdy „ja” to wykreowana przez media, marketingowców
i piarowców postać nie mająca 
nic wspólnego ze mną samym, a której jednak muszę sprostać,  i którą muszę stale grać Niepotrzebni, wypluci przez medialną maszynę, pogrążają się w alkoholu, narkotykach i depresjach. Próbując podjąć temat, poruszony przez Wielkich Poprzedników, z całą wobec nich pokorą, ale z perspektywy dzisiejszych czasów, zatytułowaliśmy nasze przedstawienie  „9 i 1/2”.

foto_web_9_i_pol01

foto_web_9_i_pol02


godz. 21.00–22.00 „Notatki do opisu Rafała Wojaczka” – Studio Młodych Tychy
(widownia na scenie) 

„Notatki do opisu Rafała Wojaczka”
Rafał Wojaczek

oprac. sceniczne, muzyczne, reżyseria: Piotr Kumor
obsada: Katarzyna Cieślik, Magdalena Fidor, Krzysztof Kulbicki, Ewa Markowska, Klaudia Miszczyk, Justyna Pachla, Rafał Patalong, Katarzyna Pietrzak

Reżyser o spektaklu:  „Notatki do opisu Rafała Wojaczka” to próba przekazania nie tyle historii życia poety, co raczej jego stanów twórczych. W specyficznej konstrukcji nie dostrzegamy poety jako bohatera, a jedynie jego wybrane wiersze podawane
w urojonych postaciach. 
Oniryzm zdarzeń rośnie wraz z każdym dokładnie zaplanowanym słowem oraz ruchem. W atmosferze typowej dla Wojaczkowej liryki, widzowie powoli przenoszą się wprost do głowy mikołowskiego poety. Synkretyzm
w tym przypadku oznacza przenikanie się światów, a droga prowadząca do zrozumienia poety biegnie w głównej mierze poprzez to, 
co podświadome
i dostrzegalne tylko dla wtajemniczonych. Nie otrzymujemy gotowego klucza do analizy wierszy, zamiast tego aktorzy podają nam zestaw 
apokryficznych notatek. Tylko od nas zależy, co nam się z tych notatek poukłada.

Fot.  Piotr Kumor

foto_notatki_do_opisu_rafala_wojaczka01

foto_notatki_do_opisu_rafala_wojaczka02


20.04 /poniedziałek/ godz. 20.00

„Kalino malino czerwona jagodo” – Teatr Soho (scena Studia Teatralnego Koło i Teatru Ochoty) z Warszawy – spektakl muzyczny

scenariusz i reżyseria: Igor Gorzkowski

obsada: Aleksandra Grzelak (Werka), Olga Omeljaniec (Józia), Natalia Sikora (Aniela), Diana Zamojska (Tereska)

To kolorowa, radosna i wzruszająca opowieść o kurpiowskich kobietach, ale dotyczy uniwersalnego kobiecego doświadczenia. Historie zalotów, swatów i konkurów opowiadane są tutaj z perspektywy starości. „Kiedyś to ja miałam nogi" – wzdycha Józia. I nagle cztery stare, schorowane, zmęczone życiem baby przenoszą się
w czasie. Poznajemy historię ich życia, ale przede wszystkim młodzieńczych miłości. Młodość i starość, dojrzałość i naiwność, męskość i kobiecość, radość i tęsknota – przeplatają się w pieśniach, wspomnieniach i muzyce, budujących tę ponadczasową opowieść. Gdy kobiety wrócą na swoje stałe miejsce na ławce przed chatą, będą znowu stare, ale wspomnienia dodadzą im sił, by przeżyć kolejny dzień.

Klimat spektaklu (który nie stara się kopiować ludowości) budują oryginalne melodie ludowe wykonywane na żywo w zaskakujących aranżacjach na melodykę i ukulele.

Czas trwania 105 min. bez przerwy
Cena biletu: 40 zł, na kartę stałego widza 32 zł, na leg. szkolne/studenckie 20 zł

foto Artur Wesołowski

foto_web_kalino_malino01

foto_web_kalino_malino02

foto_web_kalino_malino03


21.04 /wtorek/

Spektakle konkursowe XLII TST

godz. 10.00–11.00 „Polowanie na łosia”Teatr Imaginarium – Chrzanów

Teatr Imaginarium
Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Chrzanowie

 „Polowanie na łosia”
Michał Walczak

reżyseria: Aneta Leśniakiewicz
konsultacje aktorskie: Paweł Drzewiecki
scenografia, realizacja światła i dźwięku: Grzegorz Pączek, Konrad Hajda
muzyka: KROKE
obsada: Konrad – Dawid Jarosiński, Eliza – Agnieszka Szumańska, Romuald –
Michał Bogucki, Myszka – Izabela Lulewicz, Jarosław Past – Tomasz Szreter

To czarna komedia romantyczna. Opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, miłości, ucieczce przed schematami myślenia naszych rodziców i przed oczekiwaniami społeczeństwa. Tylko czy da się przed tym uciec?

foto_web_polowanie_na_losia01

foto_web_polowanie_na_losia02


godz. 12.30–13.05 „Płakać nie wolno” – Kamila Winkler – Zielona Góra
(widownia na scenie) 

Zielonogórski Ośrodek Kultury
Zielona Góra

„Płakać nie wolno”
Swietłana Aleksijewicz

scenariusz: Małgorzata Paszkier-Wojcieszonek, Kamila Winkler na podst. „Czarodziejskiej modlitwy” Swietłany Aleksijewicz
reżyseria: Małgorzata Paszkiewicz-Wojcieszonek
wykonanie: Kamila Winkler

Twórczynie o spektaklu: Rok 1986. Czarnobyl. Wybuch reaktora. Zwyczajne, ustabilizowane życie młodej kobiety zmienia się w ułamku sekundy, gdy dowiaduje się, ze jej mąż leży w szpitalu. Rozdarta pomiędzy być a kochać, pomiędzy miłością a strachem, obrzydzeniem
a chęcią bliskości…

Fot. A. Hryniewicz

foto_web_plakac_nie_wolno01


godz. 18.00–19.00 „Golem Godula – Teatr HoM – Tychy

Teatr HoM
Tychy

„Golem Godula”
scenariusz i reżyseria: Jakub Kabus
muzyka: fragmenty ścieżek dźwiękowych filmów „Kundun” Philipa Glassa 
oraz „Ravenous” Michaela Nymana
obsada:  Młody Karol Godulac – Kamil Ciesielski, Karol Godula – Grzegorz Król, Dziewczyna – Katarzyna Kabus, Kobieta – Natalia Kruszyna, Hrabia Bellestrem – Cezary Kruszyna, Dziecko – Filip Kruszyna,  Karczmarz – Piotr Kumur, Górnicy – Janusz Niedbał, Michał Dorda, Tomasz Frąszczak, Dziewczęta w Karczmie –
Daria Dorda, Anna Swoboda, 
Golem – Jakub Kabus

Spektakl utrzymany w estetyce steampunk (nurt stylistyczny w kulturze, odmiana fantastyki naukowej, boczna gałąź cyberpunku; akcja utworów steampunkowych przeważnie rozgrywa się w epoce wiktoriańskiej – erze rewolucji technicznej, wieku pary - stąd nazwa gatunku: steam, ang. para) oparty na legendach, jakimi obrósł życiorys Karola Goduli (1781 – 1848).  Nazywano  go Królem Cynku, Królem Węgla i Stali, ale też i… diabłem z Rudy. Dzisiaj mówi się o nim śląski Rockefeller, który nie miał nic, a dorobił się wielkiej fortuny. Oszpecony, okaleczony przez łotrów, bajecznie bogaty, pełen sprzeczności, zasłużony dla rozwoju gospodarczego Górnego Śląska.

Od reżysera: Kalectwo i oszpecona twarz, wraz z piętnem, jakie wywarły na jego psychice, wreszcie zawiść gminu -  z którego przecież się wywodził – i pogarda szlachty, która tego pochodzenia mu nie zapomniała, wzniosły mur między Karolem Godulą a jemu współczesnymi. Strach i podziw zaowocowały całą mitologią fantastycznych, faustowskich bajań na jego temat… Karol Godula sam skazał pamięć o sobie na półmrok ludowych podań i mitów, skutecznie niszcząc dokumenty i zdjęcia, które potomnym mogłyby przybliżyć jego prawdziwą historię.

Fot. Tomasz Jodłowski

foto_web_golem_godula01

foto_web_golem_godula02


godz. 20.30–21.15 „Homo religiosus – STRUKTURA. By – Kraków

STRUKTURA. By
Kraków

„Homo religiosus”

 choreografia:  Karol Miękina
muzyka: Paul Tinsley
kostiumy: Zofia Jakubiec
tancerze: Paulina Jaksim, Katarzyna Sikora, Sandra Szatan, Dominik Olechowski, Grzegorz Polański, Paweł Zaufal

Karol Miękinia studiował w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. W latach 2011–2013 był tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Jako choreograf zadebiutował w lutym 2013 roku spektaklem Public Space.

 W 2014 roku został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, w ramach którego stworzył spektakl Homo religiosus.

Mówi: Człowiek zaczął oddawać cześć bogom w tym samym czasie, gdy zaczął tworzyć sztukę. Podobnie jak sztuka, religia zawsze była próbą odnalezienia sensu
i wartości życia. Poszukiwania te płynęły i nadal płyną z naszej świadomości, poczucia tego kim jesteśmy i jakie jest nasze miejsce w świecie. Można by dojść do wniosku, że homo sapiens, to zarazem homo religiosus. Kategoria ta wyraża naturalną tęsknotę człowieka za Bogiem. Punktem wyjściowym dla spektaklu jest pragnienie człowieka zjednoczenia się z czymś większym niż my sami. Inspiracją staje się potrzeba rodzaju ludzkiego, jaką jest wiara, kreacja świata transcendentalnego oraz poszukiwanie Boga.

Fot. Marta Ankiersztejn

foto_web_homo_religiosus01


22.04 /środa/

Spektakle konkursowe XLII TST

godz.  9.30–10.35 „Smutek tropików” – Niezależna Grupa Artystów – Rybnik

Niezależna Grupa Artystów
absolwenci i studenci Wydziału Teatru Tańca PWST w Krakowie

„Smutki tropików”
na podstawie dramatu Mateusza Pakuły
reżyseria: Katarzyna Kostrzewa
choreografia: Mikołaj Karczewski
obsada: Kamil Bończyk, Wojciech Chowaniec, Olga Korcz, Katarzyna Kostrzewa, Adrian Koszewski, Angelika Tomasiak

 Twórcy o spektaklu: „Smutki tropików” opowiadają o losach szóstki młodych ludzi – backpackersów – podróżujących po całym świecie z plecakiem. Na płaszczyźnie tekstu jest to konstrukcja złożona z sześciu części – opowiadań, osadzonych w różnych realiach kulturowych i społecznych, które poprzedzielane są powtarzalnymi, rozwijającymi się w miarę upływu czasu, wstawkami – refrenami pod hasłem „Mądre myśli o Europie”.
W poszczególnych częściach każdy z bohaterów odgrywa wymarzoną rolę, a pozostali podejmują próbę realnego rozegrania i przedstawienia wymarzonego miejsca czy historii.
Czy jednak nasi bohaterowie rzeczywiście kiedykolwiek byli w przedstawianych przez siebie miejscach i spotkali pozostałych powołanych na prędce do życia ludzi? Czy są tylko wyimaginowani? W jakiej przestrzeni znajdują się naprawdę nasi bohaterowie? Czy może to tylko forma gry? Wszystkie przedstawione „małe” światy w konsekwencji ulegają destrukcji. Poprzedzielane jedynie abstrakcyjnymi refrenami. Całość zdaje się mieć charakter wielkiego eksperymentu, gdzie w futurystycznymi świecie odgrywane jest człowieczeństwo. Czy nasi backpackerzy zdadzą egzamin?
W naszej interpretacji jest to opowieść o współczesnym człowieku bombardowanym natłokiem informacji, który jawi się nam jako jednostka
z jednej strony wyjałowiona z ludzkich emocji, 
z drugiej zaś – przepełniona nimi do granic możliwości.

Fot.  Adam Kraus

foto_web_smutek_tropikow01

foto_web_smutek_tropikow02


godz. 11.30–12.00 „Gniazdo” – Teatr PUK – PUK – Świdnik
(widownia na scenie) 

Teatr PUK – PUK
Miejski Ośrodek Kultury – Świdnik

 „Gniazdo”

scenariusz i reżyseria:  Katarzyna Marjasiewicz
muzyka: zespół
projekt scenografii:  Katarzyna Marjasiewicz
obsada:  Anna  Żurek (w roli Zosi) Paulina Dziachan, Angelika Guz, Sylwia Kośka,
Pola Nowak, Patrycja Reszka, Karolina Skomorowska, Izabela Wilk

Widowisko dla młodzieży i dorosłych  o nastolatce  Zosi pochodzącej z małej wsi, której największym marzeniem jest zrobienie kariery w wielkim mieście. Spektakl
z  wykonywanymi na żywo ludowymi pieśniami, którym wtóruje dźwięk skrzypiec.

Katarzyna Marjasiewicz o spektaklu: To przede wszystkim historia o chęci realizacji własnych marzeń i potrzebie bycia sobą. Zderzone zostały w nim dwa światy, w których funkcjonuje główna bohaterka sztuki: bezpieczny świat dzieciństwa i rodzinnego domu oraz ten, 
w którym miała nadzieję zrealizować swoje życiowe cele. Pozornie piękny, ciekawy, przyciągający swym blaskiem, ale zupełnie inny od tego, w którym wzrastała. Odnalezienie się w nim, nie jest dla głównej bohaterki łatwym zadaniem. Próbuje jednak za wszelką cenę się do niego dopasować.

Fot.Tomasz Bylina

foto_web_gniazdo01

foto_web_gniazdo02


godz. 12.15–12.45 „Jest mi smutno” – Angelika Sokólska – Wałbrzych
(Pasaż Kultury Andromeda – Laboratorium Sztuki) 

Angelika Sokólska
Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego
Wałbrzych

:( !!!” [Jest mi smutno]
Sarah Kane: „4:48 Psychosis”

oprac. sceniczne tekstu, montaż wideo, oprac. muzyczne, reżyseria: Grzegorz Stawiak
wykonanie: Angelika Sokólska

„Kim jestem, o czym opowiadam ?”  – z notatek Angeliki do spektaklu:
Mamy 18 lat, klasa maturalna -  ja i moja bohaterka, postać , którą gram. Jestem osobą, która się zagubiła. Straciła sens istnienia. Jest  „kierowana” przez innych, którzy są pewni, że są w stanie jej pomóc  – rozmaitych „lekarzy”. Te wszystkie lekarstwa i szpitalna otoczka, to w tym przypadku metafora różnych „wartościowych” pomysłów, prób pomocy, które tak naprawdę są tylko po to, aby mieć  „czyste sumienie”.

Oczywiście, ukazana sytuacja jest hiperbolą tego, co dzieje się w umyśle każdego 17/18 latka. Zmuszeni do wybrania drogi życiowej i decydowania o swojej przyszłości przy jednoczesnym braku akceptacji siebie, z którą borykamy się w tym wieku (spowodowane to jest najczęściej wygórowanymi oczekiwaniami środowiska), popadamy w stany załamania, niektórzy w depresje. Depresja jest, wg mojej orientacji, bardzo częstym stanem u młodzieży. Cały ten wyścig szczurów i przekonywanie jak ważny jest sukces, dobry pieniądz itd. demotywują młodego człowieka; tworzą w jego głowie chaos, tworzą osobę, którą się nie jest bądź nie chce się być. A tak naprawdę każdy chce tylko jednego – szczęścia.  Odnajdujemy się
w miłości dającej azyl, poczucie bezpieczeństwa.  Ale  nie ma na to czasu… Ucz się, ucz się, ucz! Klniemy…!

Nie chodzi mi o wierne odtworzenie „Psychosis”, a o wykorzystanie tego tekstu do przedstawienia tego, co tam znalazłam dla siebie, o  sobie i moich rówieśnikach.

Fot. Grzegorz Stawiak

foto_web_jest_mi_smutno01

foto_web_jest_mi_smutno02


godz. 13.00–14.00 „Od przodu i od tyłu” – Mateusz Nowak – Lublin
(widownia na scenie) 

Mateusz Nowak
Lublin

„Od przodu i od tyłu”

inspirowane „Niemcewiczem od przodu i tyłu” Karola Zbyszewskiego
scenariusz: Stanisław Miedziewski i Mateusz Nowak
reżyseria: Stanisław Miedziewski
kostium: Magdalena Franczak
obsada: Mateusz Nowak

Ta  aktualna opowieść o Polakach została napisana przez Karola Zbyszewskiego   przed… II wojną światową. Pierwotnie była to – pisana jako praca doktorska - biografia Juliana Ursyna. Zbyszewski wydał  na jej podstawie w lutym 1939 roku książkę

Niemcewicz od przodu i tyłu”Przedstawił w niej bardzo krytyczny obraz przedrozbiorowej Polski, nie oszczędzając nikogo. W pełni udokumentowany pamflet napisany był żywym, dosadnym językiem. Mateusz Nowak, w ubraniu w połowie przypominającą XVIII-wieczną suknie, a w połowie strój koronacyjny Stanisława Augusta Poniatowskiego, monodram zaczyna od mocnych słów, usłyszanych ponoć przez Niemcewicza w petersburskim więzieniu w dniu śmierci carycy Katarzyny – „Stara k*** nareszcie umarła”. Melorecytowany monolog Casanovy  (fragment powieści Jerzego Żurka pod tym tytułem) opisuje swoją nieudaną próbę zaspokojenia żądzy wspomnianej cesarzowej. To dość oryginalny sposób wprowadzenia widza
w świat walki o byt pogrążonych w anarchii Polaków z Rosją i Prusami. 
Potem do głosu dochodzą inni bohaterowie książki Zbyszewskiego (narracja z trzeciej osoby zmieniona jest na pierwszą), m.in. ojciec  J. Niemcewicza, sarmaci z księciem Radziwiłłem „Panie Kochanku” na czele, książę Adam Czartoryski i  sam król  - Stanisław August Poniatowski. Wcielony w Niemcewicza  Mateusz Nowak zaczyna opowiadać o Sejmie Wielkim, Konstytucji 3 Maja, Powstaniu Kościuszkowskim…

Fot. Marcin Piertusza

foto_web_do_przodu_i_od_tylu01

foto_web_do_przodu_i_od_tylu02


godz. 17.15 – zakończenie XLI TST
wręczenie nagród oraz – wszystkim teatrom uczestniczącym w konkursie – pamiątkowych statuetek
XLII TST – rzeźb autorstwa Remigiusza Dulko i dyplomów.

Foto Łukasz Pudełko

foto_statuetka_tst2015

grafika_stopka_tst2015


24.04
/piątek/


Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej – dzień taneczny

(szczegóły u organizatora: MDK 1)

 


25.04
/sobota/

godz.
16.00

„Na tropie zaginionej opowieści” – Teatr Trip ze Świętochłowic

 

scenariusz i reżyseria: Anna Bączek-Lieber, muzyka: Paweł Szymkowiak
występują (zamiennie): Zakładka - Joanna Pelon / Ewelina Wojtak
Syllabinka - Aleksandra Fielek / Anna Bączek-Lieber, Wersik - Marcin Lieber

Przedstawienie klasyczne z elementami interaktywnymi. Oprócz wartości artystycznych pobudzających oraz kształtujących wrażliwość młodego człowieka, spektakl ten propaguje polską literaturę piękną dla dzieci.  W spektaklu wykorzystano teksty Juliana Tuwima: Ptasie radio, Lokomotywa, O Panu Tralalińskim, Jana Brzechwy: Księżyc raz odwiedził staw, Kaczka dziwaczka oraz Marii Konopnickiej Stefek Burczymucha.

W Narodowej Bibliotece Bajkowej co roku odbywa się remanent. Robią go trzy wesołe Mole Książkowe.  Podczas kolejnego dnia w pracy, Mole odbierają tajemniczy anonimowy telefon… W dodatku zginęła bardzo stara i cenna książka – zbiór wierszy dla dzieci polskich poetów. Dzielny Wersik postanawia wszcząć śledztwo i wraz z przemądrzałą Zakładką ruszyć tropem poszlak. Biedna Syllabinka  początkowo przygląda się sprawie z boku…

Czas trwania: ok 1h. Spektakl (dla dzieci od 5 lat) z widownią ustawioną na scenie dla 100 osób.
Cena biletu: 15 zł dzieci, 18 zł dorośli


25.04
/sobota/

godz.
20.00

Jadwigi „Ami” Andrzejewskiej „Kąpiel w dźwiękach Gongu”

 

Cena biletu: 35 zł,  na kartę stałego widza 24 zł, ulgowy 15 zł
(leg. szkolne, studenckie, emeryci); dzieci do lat 12 – wstęp wolny


27.04
/pon./

godz.
17.00

Dzień tańca 

(szczegóły u organizatora: Miejskie Centrum Kultury, tel. 327 02 90)


28.04
/wtorek/

godz.
17.30,
20.30

Johnnie Mortimer & Brian Cooke: „Kiedy kota nie ma” – Teatr Capitol z Warszawy

reżyseria: Andrzej Rozhin
obsada: Violetta Arlak, Piotr Cyrwus, Anna Gornostaj, Wojciech Wysocki, Aleksandra Grzelak, Marta Wierzbicka

Podróż poślubna do Saint Tropez? Tak! Ale w… dwudziestą rocznicę ślubu??? Jak poradzą sobie z wzajemnymi uszczypliwościami dwa zabawne angielskie małżeństwa z 20-letnim stażem? Jak rozbudzić dziką namiętność w mężu fajtłapie? Jak ów próbuje dotrzymać kroku szwagrowi seksoholikowi?

Czas trwania 120 min. z przerwą
Cena biletu: 85 zł (karta stałego widza nieważna, współorganizacja MUZA)

foto arch. teatru

foto_web_kiedy_kota_nie_ma03

foto_web_kiedy_kota_nie_ma01

foto_web_kiedy_kota_nie_ma02


29, 30.04
/środa,
czwartek/


KinoSzkoła – Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej awy

(wg dokonanych przez szkoły rezerwacji)
szczegóły: www.kinoszkola.pl;
rezerwacja: Joanna Zabłocka-Skorek tel. 605 569 746


30.04
/czwartek/

godz.
18.30

Koncert muzyki filmowej – Discovery Movie

zespół w składzie:
Paweł Steczek – piano, syntezatory, akordeon, wokal
Piotr Steczek – duduk, ney, shakuhachi, zurna, fujara, flety, skrzypce
Sebastian Ruciński – gitary
Piotr Górka – kontrabas, bas
Przemysław Smaczny – perkusja, instr. perkusyjne

To niepowtarzalna okazja na przeżycie fantastycznej przygody na dnie Morza Czerwonego! Twórcy  serialu emitowanego na Discovery zapraszają na niesamowitą opowieść o tajemnicach  przez niego skrywanych. To muzyczna podróż ukazująca losy zatopionych statków i okrętów na przestrzeni wieków. To muzyka przenikająca do głębi serca, pozwalająca przenieść się w czasie, aby poczuć wiatr, szum fal i zmierzyć się z nieobliczalną siłą natury…

Cena biletu: 25 zł, na kartę stałego widza 17 zł

foto_web_discovery_and_movie01


  PASAŻ KULTURY ANDROMEDA


11.04
/sobota/

godz.
17.00

 

Otwarcie wystawy fotograficznej Śląskiego Towarzystwa Fotograficznego „Fotografia jak pamięć bezcenna – portret”

wystawa potrwa do 6 maja

Wstęp wolny


20–24.04
/pon.–piątek/

godz.
9.00–17.00

 

Wystawa kulturowo-historyczna „HISTORIA BIBLII”

foto_web_wystawa_biblii01

foto_web_wystawa_biblii02

foto_web_wystawa_biblii03


23.04
/czwartek/

godz.
16.00

 

„Biblia Fascynująca Księga” – prelegent dr Stefan Drüeke

 


24.04
/piątek/

godz.
18.00

 

Czytanie Rocznicowe Poezji: Tadeusz Różewicz

prowadzi Agata Cichy



 Miejska Galeria Sztuki Obok

9.04.
/czwartek/

godz.
19.00

 

Inauguracja "Spotkań Muzycznych Obok –
Henryk Jan Botor zaprasza..."

Wystąpią: Sabina Kulisz – fortepian, Katarzyna Pudełko – flet, Michał Botor – fortepian, Piotr Pudełko – saksofon.

Wstęp wolny

 


17.04
/piątek/

godz.
18.00

 

Otwarcie wystawy malarstwa Waldemara Borowskiego

Artysta ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych (2006). Studiował grafikę w pracowni prof. Rafała Strenta, malarstwo u prof. Adama Styki i rysunek u prof. Henryka  Gostyńskiego.

Zainteresował się  ezoteryką, która propaguje inne postrzeganie rzeczywistości, rozwój duchowy, porusza tematy odrzucane przez oficjalną naukę. Artysta swobodnie posługuje się konwencjami nowoczesnej sztuki. Chętnie sięga do estetyki pop art, new age, nowej figuracji czy  do konwencji współczesnego komiksu. Ma na koncie wystawy indywidulane w Warszawie oraz zbiorowe w Polsce, Belgii, Szkocji i we Włoszech. Zdobył nagrodę Włoskiej Telewizji ARTE 24 w Międzynarodowym Konkursie Malarstwa i Grafiki „Natale di Roma” (2011). Jego obrazy zilustrowały wątki dot. szamanizmu w filmie „The Pharmacratic Inquisition” (2007, USA).

Podczas wernisażu odbędzie się uroczyste wręczenie artyście Certyfikatu Nowych Wzorców Sztuki przyznanego przez „Nieznany Świat” (jury: Andrzej Marczewski, Marek Rymuszko, Anna Ostrzycka)

Wstęp wolny; wystawa potrwa do 7 maja


 Laboratorium Sztuki

7.04
/wtorek/

godz.
18.30

 

100-lecie urodzin Tadeusza Kantora – pokaz filmu „Próby, tylko próby”

reżyseria: Andrzej Sapija; czas trwania 74 min.
Wstęp wolny


10.04
/piątek/

godz.
18.30

 

Po drugiej stronie płótna: "Nie wszystko złoto..." – część II – premiera

scenariusz: Agnieszka Kijas
Wstęp woln
y


11, 12, 19.04
/sobota,
niedziela/

godz.
18.30

 

Andrzej Maria Marczewski: „Kocham Cię” – Tychy Teatr

reżyseria autora
występują: Klaudia Walencik, Jerzy Mazur

„Kocham Cię” jest sztuką niedzisiejszą – afirmującą dobro, miłość, pomoc drugiemu, bycie sobą i cząstką Boga. To ściszona, kameralna, przepojona autentycznym pięknem odpowiedź na dzisiejszą zbrutalizowaną rzeczywistość.

Cena biletu: 15 zł normalny, 10 zł  na kartę stałego widza oraz ulgowy (leg. szkolne, studenckie, emeryci)


12.04
/niedziela/

godz.
17.00

 

Promocja tomu poezji „Medalik bez łańcuszka” Małgorzaty Bobak – prowadzi Agnieszka Kijas

 wstęp wolny


14, 21, 28.04 
/wtorki/

godz.
15.30

 

Akademia Polskiego Filmu

Prelekcje oraz projekcje filmów  (czas trwania każdego bloku ok. 4 h)
Organizator APF: Polski Instytut Sztuki Filmowej
Współpraca: Krakowska Akademia im. A. Frycza-Modrzewskiego – Wydział Zamiejscowy w Tychach – Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wstęp bezpłatny (zapisy: UTW - al. Niepodległości 32 lub wejściówki dostępne w kasie teatru –  widownia liczy 100 miejsc).

Czytaj więcej na stronie APF


22.04
/środa/

godz.
15.00

 

XLII TYSKIE SPOTKANIA TEATRALNE – wykład o Jerzym Grotowskim i pokaz filmu „Pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki. O Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego”

realizacja: Krzysztof Domagalik, produkcja: Telewizja Polska, Warszawa, 1979, wprowadzenie: Sylwia Fiałkiewicz (czas trwania: 58 min)

Wstęp wolny


23.04
/czwartek/

godz.
18.30

 

Pokaz zdjęć Tyskiego Towarzystwa Fotograficznego

Więcej informacji na stronie www.ttf.tychy.pl

Wstęp wolny


25–26.04
/sobota–
niedziela/


 

BEST Festiwal Filmowy: Kino BESTajemnic

(szczegóły u organizatora BEST Centrum Języków Obcych  32 217 78 01)
Strona festiwalowa to: www.bestfestiwal.pl – informacje, repertuar, ceny, godziny

foto_best_festiwal01


 
logo_silesia_region
Firma 3+ belfegor_tekst logo
W celu uczynienia strony internetowej bardziej użyteczną i funkcjonalną, używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne
ze zgodą użytkownika na ich stosowanie. Dowiedz się więcej lub zmień ustawienia plików cookies.