Teatr Konesera

Cykl prezentacji najciekawszych spektakli tzw. teatru środka

 

 

Mecenas Teatru Małego:

Partner cyklu Teatr Konesera:

Patroni Medialni cyklu Teatr Konesera:

 

 

Już wkrótce:

„Kalina®” – Monodram muzyczny Anny Mierzwy, Teatr Nowy w Poznaniu

Bąbelki, brązowy kolor, biała czcionka na czerwonym tle – to Coca-Cola. Przymknięte powieki, pełne usta, zmysłowy szept – to Kalina, wielka diwa polskiej piosenki. Co je łączy? Obie są znakami towarowymi.

Oto opowieść o kobiecie, która nie chciała być postrzegana jako człowiek, a jako zjawisko nieskrępowane regułami rządzącymi światem – choć los nawet na chwilę nie pozwalał jej zapomnieć, że wciąż jest jednak śmiertelna.

O konstruktorce własnego mitu, która zżymała się na jego użycie. O wielkiej falsyfikatorce, która najbardziej bała się zamknięcia w jednej formie. O micie, lepionym z ról, prasy, anegdot, wspomnień kochanków i męża – Pigmaliona. O kobiecie – matrioszce, choć, jak mówiła, matrioszki ją przerażają. Wreszcie – o znaku towarowym, używanym i reprodukowanym w kolejnych opowieściach.

Znaku, który chciał być słuchany i pragnął zrozumienia.
Czy dostanie je od nas?

Koncepcja, wybór piosenek, wykonanie: ANNA MIERZWA
Reżyseria: AGATA BIZIUK
Tekst, dramaturgia: MAGDALENA ZANIEWSKA
Aranżacje muzyczne: KRZYSZTOF “WIKI” NOWIKOW
Scenografia i kostiumy: JUSTYNA PRZYBYLSKA
Ruch sceniczny: KAMIL GUZY
Video: KRZYSZTOF BLOK
Inspicjent: AGNIESZKA RYDELLEK

Zespół muzyczny:
PRZEMYSŁAW „ŚLEDZIUHA” ŚLEDŹ (gitara)
MICHAŁ OBRĘBSKI (perkusja)
STANISŁAW PAWLAK (instrumenty klawiszowe)
PIOTR „MAX” WIŚNIEWSKI (gitara basowa)

 

„Ginczanka. Żar-Ptak/Fire-Bird” Widowisko z udziałem Kamilli Baar-Kochańskiej 

Artyści:
Kamilla Baar-Kochańska: słowo, wokal, obraz – aktorka teatralna i filmowa.
Dorota Jarema: muzyka, wokal – wokalistka obdarzona niezwykłą barwą głosu, którego używa jak instrumentu.
Paweł Szamburski: muzyka, klarnet – to muzyk, improwizator, animator kultury, aktywnie działa na scenie muzyki improwizowanej i sztuki niezależnej.
Bożena Keff: autorka prozy napisanej do tego koncertu – poetka i eseistka, wykładowczyni filozofii i etyki.
Robert Bęza: wideo kolaż i vj-ing podczas spektaklu – zajmuje się wideo kolażem, autor oprawy wizualnej koncertu zainspirowanej filmami awangardy i materiałem nakręconym do tego projektu.
Gabi von Seltmann: koncepcja artystyczna, inscenizacja, produkcja koncertu – artystka interdyscyplinarna, animatorka kultury. Poprzez różne formy sztuki poszukuje odpowiedzi na pytania dotyczące pamięci, tożsamości i historycznych uwikłań.

Zuzanna Ginczanka – Zuzanna Gincburg (urodzona 1917 w Kijowie, zamordowana 1944 w Krakowie), kochająca życie, delektująca się słowem poetka – wizjonerka.
Publikowała między innymi w „Skamandrze“ i „Szpilkach“. Znana w świecie międzywojennej bohemy, ceniona przez Tuwima i Gombrowicza. Wyemancypowana, olśniewająco piękna kobieta. Całe życie umykająca stereotypom. Doświadczona wojenną ucieczką i zdradą Żydówka. Aresztowana przez gestapo mając 27 lat, torturowana i rozstrzelana w KL Plaszow. Pamięć o jej twórczości, kompletnie wymazana, powraca z wielką siłą.

„Ginczanka. Żar-Ptak/Fire-Bird” to spektakl posługujący się językiem koncertu, teatru i sztuk wizualnych. Inspiracją dla twórców projektu są ponadczasowe wiersze Zuzanny Ginczanki połączone z transowym wokalem i muzyką Doroty Jaremy i Pawła Szamburskiego. Kamilla Baar – Kochańska, zadaje pytania o pamięć i o los artystki kobiety.
Projekt ten powstał z poczucia głębokiej potrzeby zmiany. Chcemy, aby widzowie dowiedzieli się o Zuzannie Ginczance wyemancypowanej Kobiecie, Poetce, Żydówce. Chcemy, aby Ginczanka stała się lodołamaczem za którym pojawią się te setki zapomnianych, wykluczonych kobiet. Najwyższy na to czas!!!
W 2017 roku obchodziliśmy też 100 lecie awangardy dlatego oprawa wizualna została stworzona z fragmentów filmów powstałych w latach życia Ginczanki, uzupełnionych współczesnymi nagraniami z Kamillą Baar-Kochańską. Jest to wideo-kolaż z filmów eksperymentalnych, awangardowych i autorskich, inspirowany muzyką i nawiązujący do wierszy Ginczanki. Fragmenty filmów posłużyły do wykreowania nowych narracji i zobrazowania abstrakcyjnych pojęć i emocji. W wierszach – „implantach“ wspomnień Ginczanki, uzupełnionych tekstem Bożeny Keff snuje się opowieść o wyemancypowanej Kobiecie, Poetce, Żydówce. Opowieść o instynktach, zmysłach, fizjologii, emocjach. To wszechobecna miłość i zachwyt życiem wymieszane z ironią, zdradą i strachem są bohaterami tej narracji. Pojawiają się osy, rysie, żbiki, pumy, lisy i legendarny Żar-Ptak duch ognia o magicznej mocy. Żar-Ptak na scenie staje się Feniksem, mitycznym symbolem odradzania i nieśmiertelności. Tak właśnie ponad siedemdziesiąt lat po śmierci poetki, artyści przywołują fragmentaryczną pamięć Ginczanki i o Ginczance.
„Ginczanka. Żar-Ptak/Fire-Bird“ został zrealizowany w ramach wspólnych działań artystów oraz fundacji Art, History & Apfelstrudel i fundacji Edukacja, Sztuka, Wolność.