Czwarta siostra (2002), Spektakl Teatru Telewizji

SCENA TEATRU TV

Pasaż Kultury Andromeda
/ bezplatnie

Akcja utworu Głowackiego została umiejscowiona w Moskwie końca lat 90., gdy świat stanął u progu nowego wieku. Autor ukazuje ówczesną, postkomunistyczną Rosję, znakomicie oddając klimat tych czasów. „Czwartą siostrę” uznano za pastisz literacki, wariację na temat znanej sztuki Antoniego Czechowa o siostrach Prozorow mieszkających na prowincji i tęskniących za wymarzoną Moskwą.
„Utwór nie jest wersją czy literacką kontynuacją „Trzech sióstr”. To tylko ironiczna aluzja do Czechowa” – komentował swoje dzieło sam autor.
Pomysłowa inscenizacja dobrze odzwierciedla atmosferę tekstów Głowackiego – przewrotnych, pełnych ironii, przywodzących na myśl tragifarsę: okrutną, ale i śmieszną. Portret zbiorowy kilku postaci zamkniętych w jednym wnętrzu oddaje pełen gorzkich prawd obraz współczesnego społeczeństwa rosyjskiego, jego obyczajowość, mentalność, wady, kompleksy.

Siostry Wiera, Tania i Katia żyją pod jednym dachem z pijącym na umór ojcem, sowieckim generałem. Na tle dokonujących się przemian ustrojowych, rynkowych, mentalnych ukazane są trzy zagubione młode kobiety, które próbują znaleźć swój sposób na przeżycie. Dla bohaterek Głowackiego wymarzonym miejscem na ziemi jest Nowy Jork. Choć każda z nich jest zupełnie inna, wszystkie w gruncie rzeczy pragną tego samego. Chcą poznać wielki świat, zdobyć bogactwo, opływać w luksusy. Siostry, ich ojciec, przygarnięta sierota oraz sąsiedzi mieszkają w starej kamienicy jednej z moskiewskich dzielnic. Najmłodsza z sióstr to Tania, która powoli dojrzewa do roli kobiety, ale jest jeszcze naiwna i głupiutka. Ojciec, przeczytawszy w gazecie ile zarabia Barysznikow, zmusił ją do uczęszczania na lekcje tańca. Za naukę trzeba jednak płacić, a pieniędzy w domowym budżecie wciąż brakuje. Stary Generał z żalu pije, pali i popada w głęboką depresję.
Skłonności do nałogów i depresji odziedziczyła po ojcu wrażliwa i delikatna Katia, absolwentka prawa. Najbardziej szorstka w obyciu i zdecydowana jest Wiera. Przy rodzinie mieszka Kola – sierota, którego generał przygarnął z ulicy. Służy w domu za parobka. I to właśnie on próbuje pomóc siostrom spełnić amerykańskie marzenia. Na horyzoncie pojawia się hollywoodzki reżyser, który w Moskwie kręci dokumentalny film o młodocianych prostytutkach. Przy aplauzie sióstr Kola przebiera się za kobietę.

Prowadzenie: Paweł Drzewiecki