
Dzień świra, reż. Piotr Ratajczak / Teatr Ateneum
XLIX Tyskie Spotkania Teatralne / NURT MISTRZOWSKI
Wiosną 2021 roku warszawski Uniwersytet SWPS ogłosił raport, którego celem było wybranie „najlepszego polskiego filmu wszechczasów”. Wynik badania opinii publicznej być może wielu zaskoczył, ale z pewnością ucieszył nawet tych, którzy akurat na ten film nie głosowali. Bo wygrał „Dzień świra” Marka Koterskiego z 2002 roku, film praktycznie bez wrogów, co już niezwykłe wśród polskiego ludu, za to z całą polską inteligencją po swojej stronie. A nawet jeśli ktoś się nie uważał za inteligenta, i tak mógł się bez trudu utożsamić z postacią głównego bohatera, niejakiego Adasia Miauczyńskiego, poniewieranego przez tak zwaną otaczającą rzeczywistość.
„Dzień świra” powstał według słynnej maksymy, że nic tak nie cieszy, jak cudze nieszczęście. Jest więc prześmieszną komedią, w której nie do śmiechu tylko samemu Miauczyńskiemu.
„Dzień świra”, niegdyś napisany jako dramat dla teatru, miał już kilka premier scenicznych, raz nawet wystawiono go w formie musicalu. W Teatrze Ateneum kolejnej realizacji podjął się znany reżyser młodośredniego pokolenia, Piotr Ratajczak. W tekstowym oryginale – oprócz głównego bohatera – występuje mnóstwo postaci towarzyszących; w reżyserskiej koncepcji Ratajczaka „wszyscy jesteśmy Adasiami M.”.
OBSADA
JA – Adam Cywka
MATKA – Ewa Telega
SYN – Jakub Pruski
ŻONA BYŁA – Magdalena Schejbal
ELA PIERWSZA MIŁOŚĆ – Milena Suszyńska
FACET – Janusz Łagodziński
TWÓRCY
AUTOR – Marek Koterski
REŻYSERIA – Piotr Ratajczak
SCENOGRAFIA I ŚWIATŁA – Marcin Chlanda
KOSTIUMY – Dorota Gaj-Woźniak | Grupa Mixer
MUZYKA – Tomasz Lewandowski
PLASTYKA RUCHU – Arkadiusz Buszko
ASYSTENTKA REŻYSERA – Joanna Kowalska
ASYSTENTKA SCENOGRAFA – Anna Kolanecka
Dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.