
„MOJE SERCE, MÓJ LÓD” – monodram w wykonaniu Aleksandry Fijak, reż. Grzegorz Stawiak
XVII Tyski Festiwal Monodramu MoTyF
Aleksandra Fijak
jestem studentką Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filii w Białymstoku. Moja przygoda z teatrem zaczęła się w 2018 roku, gdy trafiłam do Teatru Kątem w Dzierżoniowie, pod opieką reżysera Grzegorza Stawiaka – doświadczonego teatrologa i pedagoga. To miejsce, znane z tworzenia „zbuntowanego teatru edukacyjnego” dla młodzieży, dało mi przestrzeń do intensywnych warsztatów i pracy nad spektaklami. To był czas pełen wyzwań artystycznych, który jednocześnie rozwijał moją wrażliwość i pozwalał inaczej patrzeć na świat. To właśnie w tym miejscu spędziłam niezapomniane chwile, które głęboko wpłynęły na moje postrzeganie sztuki scenicznej. Tworzenie monodramu stało się dla mnie momentem refleksji, pełnym odkryć i podsumowań tych doświadczeń. Umożliwiło mi to głębsze zrozumienie siebie jako artystki i pozwoliło wyrazić siebie na scenie w sposób autentyczny i osobisty.
Opis spektaklu
„Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” – pamiętamy ten przekaz z „Małego Księcia” Antoine’a de Saint – Exupery’ego. Kisa, nastoletnia bohaterka monodramu Oli Fijak, już w życiu płodowym słucha serca mamy, dowiaduje się, że także ma serce, ulega jego podszeptom i dorastając przyjmuje jego mediacje w relacjach z otoczeniem Do czego to prowadzi, czy zawsze trzeba słuchać serca…? Autor tekstu, Paweł Wolak, wyznaje, że tekst dramatu powstawał przez lata obserwacji dorastania jego własnej córki, a został zakończony, gdy miała 16 lat. Nie jest to jednak realistyczna, biograficzna opowieść – raczej przypowieść osadzona w liryczno – baśniowym świecie fantasy, pełnym symboli i alegorycznych postaci. Postaci jest w dramacie w sumie 18 – prawem gatunku aktorka musi sobie poradzić ze wszystkimi na scenie sama. Z ogromną rozterką i rozwagą musieliśmy poczynić pewne skróty w adaptacji wielopostaciowego dramatu na potrzeby teatru jednego aktora.
Autor scenariusza/ adaptacji: Grzegorz Stawiak
Opieka reżyserska/inscenizacja: Grzegorz Stawiak
Scenografia: Grzegorz Stawiak
Muzyka: Daniel Stawczyk
Czas trwania: 65 minut