„Woyzeck”. Georg Buchner.
/Otwarta Scena Teatru Tychy / XXIV Festiwal Konfrontacje Teatralne Lublin 2019
Milo nam poinformować, że spektakl Otwartej Sceny Teatru Tychy został zaproszony do udziału w XXIV Konfrontacjach Teatralnych Lublin 2019!
Spektakl zaprezentowany zostanie na sali widowiskowej Centrum Kultury w Lublinie, 13 października 2019 o godz. 20:30.
https://konfrontacje.pl/aktualnosci/daty-festiwalu/
„Woyzeck” to ostatni, najwybitniejszy dramat napisany przez 23-letniego Georga Buchnera, tuż przed jego śmiercią w 1836 roku. Dramat nieukończony, fragmentaryczny, a jednak działający jak bomba z opóźnionym zapłonem. Wydany niemal pół wieku po śmierci autora, a wystawiony po raz pierwszy dopiero w roku 1913, okazał się źródłem inspiracji dla kolejnych pokoleń – dla XIX-wiecznych naturalistów, ekspresjonistów z początków XX stulecia, dla Bertolta Brechta. W kolejnych epokach „Woyzeck” okazywał się tekstem na wskroś współczesnym.
O czym jest ,,Woyzeck”? O poniżeniu, miłości i zazdrości? O próbie wydostania się z klaustrofobicznej atmosfery – małego miasta, małego świata? O przemocy hierarchii, ubierającej się w szaty moralności i o uprzedmiotowiającej sile nauki? O tresurze społecznej wpisanej w ludzkie ciało? O wrażliwości graniczącej z obłędem? O płynnych granicach między człowieczeństwem a zwierzęcością, między wolnością i determinacją? O tym, „jak indywidualność dojrzewa do wolności”? O nieuniknionej rewolucji społecznej? O tym, co zwiastują kształty, w jakie układają się grzyby na ziemi?
Kim jest Woyzeck? Ofiarą zdrady i poniżenia? Nadwrażliwym wizjonerem, słyszącym głos natury i szum nadchodzącej apokalipsy? Nieświadomym zwiastunem ludowej rewolucji, która położy kres społecznej niesprawiedliwości? Czy tylko małomiasteczkowym głupkiem, przez poniżenie i zazdrość doprowadzonym do zbrodni? A może jednocześnie jest on alter ego samego autora, Buchnera?
Kameralny spektakl w reżyserii Macieja Gorczyńskiego – przygotowany z udziałem studentów i absolwentów Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych w Bytomiu – wydobywa gęstą, cielesną i materialną tkankę tekstu, jednocześnie wyłamując się z tradycji realistyczno-naturalistycznych inscenizacji „Woyzecka”
Obsada:
Woyzeck: Kamil Bończyk
Maria: Aleksandra Nowakowska
Doktor: Kajetan Mojsak
Tamburmajor – Wywoływacz: Filip Wójcik
Kapitan: Paweł Urbanowicz
Obłąkany Karol: Sabina Romańczak
Scenografia, Kostiumy, Projekcje: Iwona Bandzarewicz;
Adaptacja: Kajetan Mojsak, Maciej Gorczyński.
Reżyseria: Maciej Gorczyński
Maciej Gorczyński
Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie oraz Filozofii (Uniwersytet Gdański). Współpracownik Ośrodka Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice” (gra m.in. w ,,Ifigenii w A…” oraz w ,,Weselu” w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego) W latach 2008 – 2012 lider Trójmiejskiego teatru offowego ,,Lustra Strona Druga”. Brał udział w międzynarodowym teatralnym projekcie ,,Song of Songs” prowadzonym przez Sergieja Kovalevicha i Natalię Polovynkę (2011 – 2013). Debiutował w 2014 roku spektaklem ,,Lato 1910″ Zuzanny Bojdy (Teatr im. Solskiego w Tarnowie). Swój dyplom zrealizował w krakowskim Teatrze Barakah (,,Requiem” Hanocha Levina prezentowane m.in. w ramach TopOFFFestival w Tychach). W Gardzienicach wyreżyserował pięć spektakli: ,,Hymny do Nocy” na podstawie fragmentów poetyckich Novalisa (z udziałem studentów PWST w Krakowie i Akademii Praktyk Teatralnych) ,,Krotochwilę” ze studentami APT, ,,Wesele” ze studentami Rose Bruford College (wspólnie z Włodzimierzem Staniewskim) oraz dwa spektakle z udziałem studentów i absolwentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu: ,Nowe Ateny” na podstawie encyklopedii ks. Chmielowskiego oraz ,,Listy do Mileny” wg Franza Kafki.
Iwona Bandzarewicz
Absolwentka Scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 2015 roku współpracuje z Maciejem Gorczyńskim, przygotowując oprawę plastyczną (scenografia, kostiumy, video i zdjęcia) do spektakli ,,Hymny do Nocy”, ,,Nowe Ateny”, ,,Requiem” i ,,Listy do Mileny”. Jej zdjęcia i instalacje można było zobaczyć m.in. w Ośrodku Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice” (wystawa stała 2015 – 2017), Teatrze Barakah (Kraków) i Muzeum Scenografii (Katowice). Za oprawę plastyczną ,,Requiem” otrzymała w 2017 roku nagrodę na TopOFFFestival w Tychach.
Kamil Bończyk (Woyzeck)
Aktor i tancerz Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Współpracował z Fabryką Kultury w Katowicach. Brał udział w międzynarodowym projekcie „TAKE OVER” organizowanym przez British Council w Teatrze Chorea w Łodzi.
W 2016 roku w ramach projektu „Razem pracujemy razem się bawimy”, prowadził warsztaty ruchowe. Uczestniczy w produkcjach filmowych, oraz projektach wykorzystujących technikę ,,motion capture”.
Aleksandra Nowakowska (Maria)
Studentka IV roku Wydziału Teatru Tańca AST w Bytomiu. Grała m. in. w spektaklu „Chór sierot” w Teatrze KTO, w realizowanych w OPT Gardzienice spektaklach Macieja Gorczyńskiego: „Nowe Ateny” i ,,Listy do Mileny” oraz w opartym na pieśniach ludowych spektaklu „Requiem” (reż. M.Gorczyński; Teatr Barakah) Współpracowała m.in. z Sebastianem Majewskim(„Polonez alla polacca na niemiecką nutę”), Louise Frankenhuis, Brianem Michaelsem.
Kajetan Mojsak (Doktor)
Scenarzysta, aktor, badacz literatury. Pracownik Instytutu Badań Literackich PAN. Ukończył Akademię Praktyk Teatralnych „Gardzienice” i kurs dramaturgii w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS w Warszawie. Autor scenariusza spektaklu „Nie-ludzka.com.media” (spektakl dyplomowy IX Akademii Praktyk Tetaralnych „Gardzienice”). Współpracował jako scenarzysta przy spektaklach „Nowe Ateny” oraz „Listy do Mileny” w reżyserii Macieja Gorczyńskiego. Jako aktor występował m. in. w „Listach do Mileny”, w spektaklach dyplomowych absolwentów łódzkiej choreografii („Profesor Mma…” – w reż. Anny Ochman; „Echo” – reż. Barbara Songin). Autor dwóch książek i kilkunastu artykułów naukowych.
Filip Wójcik (Tamburmajor – Wywoływacz)
Aktor, tancerz, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Brał udział w Pierwszej Polsko-Rosyjskiej Szkole Teatralnej, organizowanej pod patronatem Andrzeja Wajdy w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy. Współpracował z Krakowskiem Teatrem Tańca pod kierownictwem Eryka Makohona, występując w spektaklach ,,Poliamoria”, ,,Estra i Andro”. Zagrał w kilku filmach krótkometrażowych m.in. w ,,Pod powiekami” reż. Tomasz Berek (Grand Prix konkursu ,,48 hours film project” w Katowicach) Współtworzył i brał udział w aktorsko-tanecznym spektaklu ,,Samsara”, nagrodzonym Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Tańca Współczesnego w Połczynie Zdroju w 2014 W czasie studiów zadebiutował występem w popularnej farsie ,,Mayday. Run For Your Wife”w reżyserii Dariusza Majchrzaka.
Paweł Urbanowicz (Kapitan)
Aktor i tancerz. Absolwent Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie W trakcie studiów współpracował m.in. z Ineke Dubois (w Codarts University for the Arts w Rotterdamie), Brianem Michaelsem (w Folkwang University of the Arts w Essen). Wyreżyserował spektakle teatru tańca „Animus Anima Animalis”, „Zabijmy wszystkie ptaki” (produkcja 9. Suwalskich Teatr-Akcji), „High Basement”, „Sfora”, „Etiuda na 8 aktorek con tristezza”, “Meditations”. Asystował przy spektaklach: „Siostry” (produkcja 10. Suwalskich Teatr-Akcji, reż. Anna Turczyńska), “Out Cry” (chor. Edan Gorlicki), “Bezdech” (chor. Sylwia Hefczyńska-Lewandowska) oraz “Gdzie jest Paweł? Czyli chcemy spokoju!” (reż. Jan Peszek). Po studiach współpracował m.in. z Bytomskim Teatrem Tańca i Ruchu Rozbark (rezydencja artystyczna Agnieszki Bednarz), Teatrem Śląskim im. St. Wyspiańskiego, W & M Physical Theatre, Calgary (Kanada). Członek Stowarzyszenia Aktywności Społeczno-Artystycznej “Nie Po Drodze” oraz Living Space Theatre.
Sabina Romańczak (Obłąkany Karol)
Studentka V roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu. Wokalistka zespołu „A gdzie to dawniej stroiło” – zespołu tworzącego własne aranżacje do tradycyjnych tekstów pieśni łemkowskich. Pracowała nad spektaklami: „Nowe Ateny” oraz „Listy do Mileny” w reż. Macieja Gorczyńskiego oraz „Whisper in my eye” w reżyserii i choreografii Małgorzaty Haduch. Zrealizowała autorskie projekty na przeglądzie etiud „Poruszenie” – „ Nic osobistego” oraz „I tak dalej, aż do końca” .
Mecenas Teatru Małego: